عجیب ترین حیوانات جهان!

سلام...

بر اساس اعلام نظر کارشناسان محیط زیست، 32 جاندار عجیب‌ترین حیوانات بر روی کره زمین لقب گرفتند!

این پستو نخونین نصف عمرتون بر باد رفته



بر اساس اعلام نظر کارشناسان محیط زیست، 32 جاندار عجیب‌ترین حیوانات بر روی کره زمین لقب گرفتند!



Star-nosed mole : موش ستاره پوزه

اولین این جانداران یک نوع «موش‌کور» است که اغلب در آمریکای شمالی یافت می‌شود. ‌این موش کور از آن جهت لقب عجیب‌ترین حیوان روی کره زمین را از آن خود کرده که به جای بینی بر روی پوزه خود، 22 بازوچه و حسگر دارد و از طریق آن‌ها می‌تواند غذای خود را بیابد. این جانور در باتلاق‌ها، دشت‌ها و مناطق پست زندگی می‌کند و اغلب جانوران بی مهره، حشرات آبزی، کرم و جانداران نرم‌تن نظیر حلزون‌ها را می‌خورد.



Hispaniolan Solenodon : سولنودون هیسپانیولایی

دومین موجود عجیب در این رده‌بندی، یکی از خویشاوندان بسیار نزدیک موش کور است. سولنودونها تنها پستاندارانی هستند که در بدن شکار خود سم تزریق می کنند. این جانور دو گونه دارد :" سولنودون هیسپانیولایی " که خاستگاه آن در هائیتی و جمهوری دومنیکن است و " سولنودون کوبایی " که در سال 2003 دوباره کشف شد.


Seapig : خوک دریایی

سومین موجودات عجیب خوک‌های دریایی هستند که اکثرا یا بر روی آب اقیانوس‌ها و آب‌های آزاد زندگی می‌کنند یا آنکه می‌توان آن‌ها را در بستر و کف این آب‌های آزاد یافت. این موجودات آبزی خود را با گل و لای و لجن کف اقیانوس‌ها سیر نگه می‌دارند.

همچنین بر اساس گزارشات موجود، هنوز مشخص نشده است که این خوک‌های دریایی چگونه می‌توانند در عمق و قعر آب‌های آزاد زندگی کنند.


Blobfish : ماهی حباب

چهارمین موجود عجیب و خارق‌العاده جهان، یک ماهی از نوع ماهی حباب است که می‌تواند با باد کردن خود بر روی آب شناور بماند. ماهی بادکنک در آبهای عمیق سواحل استرالیا و تاسمانیا زندگی می کند. به دلیل عدم دسترسی به محل زندگی این ماهی به ندرت توسط انسانها دیده می شود.

ماهی بادکنک در اعماقی از دریا زندگی می کند که فشار آب بسیار بیشتر از فشار سطح دریاست، بنابراین کیسه های گاز در آنجا غیر قابل استفاده هستند. برای آنکه این ماهی بتواند در آب شناور بماند، گوشتی ژلاتینی با چگالی کمتر از چگالی آب دارد و همین امر موجب می شود تا ماهی بادکنکی بدون صرف میزان زیادی از انرژی در سطح آب شناور بماند. از آنجاییکه ماهی بادکنکی مواد معلقی را که در روبرویش شناور هستند را می خورد بنابراین عدم داشتن ماهیچه یک خصوصیت منفی محسوب نمی شود.


Yeti lobster : یتی خرچنگ

«یتی خرچنگ» پنجمین موجود و جاندار آبزی عجیب است و در عمق دو هزار و 200 متری از سطح دریا زندگی می‌کند.

خرچنگ یتی در سال 2005 در اقیانوس آرام کشف شد. طول این خرچنگ تقریباً 15 سانتی متر است و به دلیل مقداری کرکِ ( کرک مانند ) سفیدی که بدنش را پوشانده است قابل توجه می باشد. چشمان این حیوان بسیار ریز و فاقد رنگدانه است به نحویکه کور به نظر می رسد.

انبرهای پرمویش حاوی باکتری فیلامنتوس است که از آن برای رفع مسمومیت مواد معدنی موجود در آب استفاده می کند. اگرچه که یک موجود گوشتخوار است اما ممکن است از این باکتریها تغذیه کند. البته گاهی جلبکهای سبز و میگوهای کوچک نیز را می خورد.


White turtle : لاک پشت سفید

ششمین جاندار عجیب، «لاک پشت سفید – صورتی» است که البته رنگ کرمی و سفیدش بر بدن این جانور خونسرد غالب است و تنها لکه‌هایی از رنگ صورتی بر بدنش دیده می‌شود. این لاک پشت غول‌پیکر در فرهنگ چینی‌ها ارج و قرب فراوان دارد.



Long-eared Jerboa : موش دوپای گوش دراز

«موش دوپا» که هفتمین جانور عجیب جهان است، اکثرا شبانه شکار می‌رود و در بیابان‌های چین و مغولستان یافت می‌شود. این جاندار جونده دارای دمی بلند، پاهایی دراز و گوش‌هایی بزرگ است.

بر اساس گزارشات رسمی کارشناسان محیط زیست، این جاندار کمیاب و نادر بوده و به شدت در معرض خطر انقراض نسل قرار دارد.


Aye-aye : آی-آی

«آی‌.آی»، هشتمین جانور عجیب جهان، نوعی میمون پوزه دار است. این موجود با سوراخ کردن تنه درختان کرم‌های حشره را بیرون می‌آورد و اگر این کرم‌ها تلاش کنند تا از دست این جانور فرار کنند، او با دندان‌هایی همانند یک جونده سوراخ تنه درخت را عریض‌تر کرده و با انگشت وسطی خود غذایش را شکار کرده و می‌خورد.


Saiga : سایگا

 

نهمین جانور «سایگا» است که با بینی بسیار بزرگ و قابل انعطافش هوای سرد زمستان را گرم کرده و در تابستان گرد و غبار شدید را فیلتر می‌کند تا برای تنفس مناسب شود.


Hagfish : مارماهی دهان گرد

«مارماهی دهان گرد» به دلیل عادات غذایی نامعمول و غیر متعادل، دهمین موجود عجیب جهان لقب گرفته است.



Leafy sea dragon : اژدهای برگ مانند دریا

یازدهمین جاندار عجیب جهان یک نوع «ماهی هیولا» است که به دلیل قابلیت استتار شدن این لقب را از آن خود کرده است. این ماهی هیولا که در آب‌های سرد و آرام زندگی می‌کند، برای اولین بار در آب‌های استرالیا یافت شد و از سال 1982 میلادی تحت حمایت دولت این کشور قرار گرفت.



Slender loris : بوزینه بلند و باریک

دوازدهمین موجود عجیب یک نوع «بوزینه تنبل لاغر» است که در نواحی پست و مرطوب و استوایی هندوستان و سریلانکا زندگی می‌کند و به دلیل نابود شدن زیستگاه‌ها و یا از بین رفتن محل زندگی به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.



Gharial : تمساح هندی

سیزدهمین موجود عجیب یک نوع «تمساح هندی» است که با طول تقریبی هفت متر یکی از بزرگترین سوسمارهای جهان به شمار می‌رود، اما به دلیل شکار بی‌رویه توسط قاچاقچیان و شکارچیان غیر‌مجاز، نسل این جانور خونسرد به شدت در معرض انقراض قرار گرفته است.



Hairy Frogfish : قورباغه‌ماهی پرمو

چهاردهمین موجود عجیب این فهرست یک نوع «قورباغه‌ماهی پرمو» است که در بستر دریاها منتظر شکار به کمین می‌نشیند و اکثرا در آب‌های اندونزی یافت می‌شود.



Dumbo octopuses : اختاپوس گوش دراز

پانزدهمین موجود شگفت آور، ‌یک نوع «اختاپوس گوش دراز» است که «اختاپوس دامبو» لقب گرفته و در آب‌های پرعمق اقیانوس‌ها و آب‌های آزاد زندگی می‌کند. نام این اختاپوس را از شخصیت کارتونی «دامبو» در فیلم‌های والت دیزنی گرفته‌اند.


Viperfish : وایپرفیش

یک نوع «مار ماهی آب‌های پرعمق» که دارای دندان‌هایی بلند و سوزنی شکل بوده و آرواره‌ای مفصلی است در رده شانزدهم این فهرست قرار دارد. گفته می‌شود این مار ماهی با حمله به شکارچی، جریانی از الکتریسیته از بدن خود به بدن شکارچی منتقل می‌کند که می‌تواند تا چند ساعت فرد یا حیوان شکارچی را بیهوش کند.


Shoebill : لک‌لک نیل

پرنده «شوبیل» نیز در رده هفدهم این فهرست قرار دارد. پرنده ای بزرگ و از خانواده لک لک ها است. این اسم به دلیل منقار کفش مانند این پرنده بر آن نهاده شده است. طول این پرنده 1.2 متر به وزن 5.6 کیلوگرم و عرض بالهایش 2.33 متر است. رنگ پرنده بالغ، خاکستری و پرنده جوان قهوه ای است و در مناطق گرمسیر آفریقا زندگی می کند.


Axolotl : ماهی راه رونده مکزیکی

یک نوع «سمندر» از راسته مارمولک‌ها نیز در رده هجدهم این فهرست است. این سمندر که «آکسوتول» نام دارد در نواحی پست و در بستر دریاچه‌ای واقع در مکزیکو‌سیتی یافت می‌شود. این سمندر از آن جهت عجیب است که بیش از هر خزنده دیگری قادر است پس از قطع عضو، آن را بازسازی کند.


Guineafowl puffer : بادکنک ماهی

یک نوع «بادکنک ماهی» نیز که در اقیانوس آرام یافت می‌شود، ‌در رده نوزدهم این فهرست قرار دارد. طول این ماهی به هنگام باد شدن به 50 سانتیمتر می‌رسد. به آن بادکنک ماهیِ مرغ مانندِ شاخدار نیز می گویند.


Frill-necked Lizard : مارمولک گردن چین دار

بیستمین جانور عجیب این فهرست یک نوع «مارمولک» یا «سوسمار» است که تمام سرش به انضمام بالا تنه از چین و چروک‌هایی پوشیده شده و هنگام فرار از دست دشمن این چین و چروک‌ها جمع می‌شوند. این نوع از مارمولک‌ها اغلب در استرالیا یافت می‌شوند و در این کشور به «مارمولک دوچرخه ای» مشهورند.

نام سوسمار گردن چین دار یا سوسمار یا اژدهای چین دار به دلیل وجود لایه ای از پوست ناهموار که معمولاً به سمت سر و گردن این سوسمار تا شده انتخاب شده است. گردن این حیوان توسط ستون فقرات بلند و غضروفی حمایت می شود. این سوسمار در هنگام ترس دهانش را کاملاً باز می کند به نحویکه دهان صورتی و زردش کاملاً نمایان می شود، سپس پوست اطراف گردنش را باز می کند به صورتیکه رنگ نارنجی کمرنگ آن مشخص شود. البته این امر به تنظیم دمای بدن وی نیز کمک می کند.

طول حیوان بالغ به 1 متر می رسد. روی زمین با 4 دست و پا راه می روند. در هنگام خطر بر روی 4 پا می دوند و نهایتاً بر روی پاهای عقبی سرعت می گیرند. جنس نر این حیوان در دوران بلوغ و جوانی به طور قابل ملاحظه ای از جنس ماده آن بزرگتر است.

پوست دور گردن و صدای هیس هیس این سوسمار به منظور ترساندن حیوانات شکارچی نیز کاربرد دارد. در هنگام حمله حیوانات شکارچی، سوسمار گردن چین دار با دو پای خود از نزدیکترین درخت بالا رفته و در بالاترین نقطه خود را مستتر می سازد.


Long-beaked echidna : اکیدنای نوک دراز

«اکیدنا» یا جوجه تیغی نوک دراز در رده بیست و یکم قرار دارد.که یکی از دو نوع پستاندار تخم‌گذار محسوب می‌شود و در سال 2007 میلادی جزو حیوانات در معرض خطر انقراض قرار گرفت و دولت استرالیا برای حفاظت از این جاندار قوانین سختی را اعمال کرده است.


Tarsier : میمون شبگرد هندی

 

«میمون شبگرد هندی» نیز بیست و دومین حیوان عجیب جهان است و با وجود آنکه در اکثر نقاط دنیا زندگی می‌کند، اما امروزه گروه‌های عمده این حیوان در جزایر جنوب شرق آسیا نظیر اندونزی و فیلیپین یافت می‌شود. گفته می‌شود هر کدام از کره‌های چشم این حیوان 16 میلیمتر ضخامت داشته و به بزرگی مغزش هستند.
میمون شبگرد هندی گونه مخصوصی از این خانواده است. تکامل ژنتیکی این میمون سالها مورد بحث قرار داشت تا آنکه آن را نزدیک به گروه سیمین طبقه بندی نمودند. میمون شبگرد هندی چشمانی درشت و پاهایی کشیده دارد. پاهایشان در امتداد استخوان قوزک پایشان است که البته نامشان نیز بر همین اساس برگزیده شده است. اصولا حشره خوار هستند و حشرات را با پریدن بر روی آنها شکار می کنند اما از پرندگان و مارها نیز تغذیه می کنند. این میمونها در حین پریدن از درختی به درختی دیگر قادرند تا پرندگان را حتی در حال پرواز نیز شکار کنند. بارداری در این حیوانات 6 ماه به طول می انجامد و پس از آن تنها یک نوزاد به دنیا می آورند.

میمون شبگرد هندی ذاتاً شبگرد است اما مانند دیگر حیوانات شبگرد ممکن است در روز نیز فعالیتهایی داشته باشند. با این وجود بر خلاف دیگر حیوانات شبگرد فاقد روشنایی چشم در شب هستند. بعلاوه دارای ویژگیهای استثنایی حیوانات شبگرد نیز هستند.


Red panda : پاندای سرخ

بیست و سومین حیوان عجیب این فهرست، «پاندای سرخ» است. این حیوان زیبا به اندازه یک گربه بوده و با داشتن پوست و خزی قطور و ضخیم، می‌تواند از سرمای سوزان فصل زمستان خود را مصون نگه دارد.



Proboscis monkey : میمون پوزه دراز

یک نوع میمون در معرض خطر انقراض نیز که به «میمون پوزه‌دار» معروف است در رده بیست و چهارم این فهرست قرار دارد.



Pygmy marmoset : بوزینه کوتوله

«بوزینه کوتوله آمریکایی» که دم کوتاهی دارد در رده بیست و پنجم این فهرست قرار گرفته و اکثرا در جنگل‌های انبوه غرب برزیل، جوب شرق کلمبیا، شرق اکوادور و شرق پرو زندگی می‌کند. این میمون زیبا همه‌چیز خوار است و با انواع و اقسام خوراکی‌ها نظیر میوه‌های درختان، برگ، حشرات و حتی خزندگان کوچک شکم خود را از شر گرسنگی رها می‌کند.

این حیوان یکی از کوچکترین پستانداران نخستین است. طول بدن این حیوان بین 14 الی 16 سانتی متر ( به استثنای دمی به طول 15 تا 20 سانتی متر ) و کوچکترین میمون است. وزن جنس نر بوزینه کوتاه قد حدود 140 گرم و وزن جنس ماده آن در حدود 120 گرم است.

موهای بوزینه کوتاه قد گندم گون و دمش گرد است که گاه ممکن است طول آن به اندازه بدنش باشد. دستهایشان مخصوص بالا رفتن از درخت و ویژگی بارز این گونه است. تخصص اصلی آنها در سوراخ کردن تنه درختان به کمک دندان پیشینشان است. متاسفانه بدلیل جثه کوچک و حرکات سریع به ندرت در محیط وحش دیده می شود.


Sun bear : خرس آفتاب

«خرس آفتاب» که در رده بیست و ششم فهرست است، اکثرا در جنگل‌های استوایی جنوب شرق آسیا یافت می‌شود. قد این موجود تنها یک متر است و یکی از کوچکترین حیوانات خانواده خرس‌ها به شمار می‌رود. حتی گاهی اوقات شنیده شده است لقب «سگ خانواده خرس‌ها» را به دلیل کوچک بودن جثه این حیوان به او داده‌اند.


Komondor : کوموندور

«کوموندور» سگ غول پیکر مجارستانی، به دلیل داشتن موهای بسیار بلند و ضخیم در رده بیست و هفتم فهرست قرار دارد و یکی از گنجینه‌های ملی و با ارزش مجارستان به شمار می‌رود.


Puli : سگ روستایی مجرستانی

همچنین در مقابل این سگ پشمالو، یک سگ روستایی مجار نیز وجود دارد که با داشتن موهای پرپشت و به هم گره خورده در رده بیست و هشتم فهرست است.


Sphynx : اسفینکس

در رده بیست و نهم نیز یک گربه بی‌مو است که برای اولین بار در سال 1966 میلادی و در آمریکا متولد شد. این گربه‌های بی مو که «اسفینکس» نام دارند، ‌اکثرا در تمامی نقاط جهان زندگی می‌کنند.


Alpaca : آلپاکا

 

در رده سی ام گونه اهلی شده شترهای جنوب آمریکا است که از گونه وحشی آلپاکاها گرفته شده است. ظاهر این حیوان مانند گوسفند است البته با رنگهایی متنوع و گردنی بلندتر، در حالیکه گوسفندها تنها در رنگ سفید پرورش داده می شوند.

آلپاکاها به صورت گله ای نگهداری می شوند و در طول سال در ارتفاعات کوههای آند، پروی جنوبی، بولیویای شمالی و شیلی شمالی که 3500 الی 5000 متر بالاتر از سطح دریا هستند می چرند.

آلپاکا بسیار کوچکتر از لاما است و برخلاف آنها برای باربری مناسب نیستند. اما الیاف فیبری در آنها با ارزش است که البته این الیاف پشمی نیستند.

بافتهایی را که می توان با استفاده از الیاف این حیوان بافت عبارتند از : پتو، ژاکت، کلاه، دستکش، روسری، انواع متنوعی از منسوجات و بارانی در آمریکای جنوبی و ژاکت، جوراب و کت در دیگر قسمتهای جهان. این فیبرهای در بیش از 52 رنگ در پرو، 12 رنگ در استرالیا و 22 رنگ در آمریکا وجود دارند.

 



Platypus : نوک اردکی

پلاتیپوس یک نیمه آبزی و ساکن مناطق استرالیای غربی و تاسمانیا است که به همراه 4 گونه جوجه تیغی استرالیایی یکی از 5 گونه باقی مانده پستانداران تخم گذار است. این دسته تنها پستاندارانی هستند که به جای به دنیا آوردن نوزاد تخم ریزی می کنند. اگرچه شماری از گونه های مشابه یافت شده است اما پلاتیپوس تنها باقی مانده از نژادش است و در رده سی و یکم جدول ما قرار دارد.

ظاهر عجیب این پستاندار تخم گذار با منقاری شبیه اردک به نظر تقلبی می رسد. پلاتیپوس یکی از پستاندارن زهر دار است. در قسمت پاهای پشتی جنس نر این حیوان شاخکی حاوی سم وجود دارد که این سم بسیار برای انسانها دردناک است. پلاتیپوس بدلیل خصوصیات بیولوژیکی تکاملی بسیار مورد توجه محققان قرر دارد.

تا اوایل قرن 20 پلاتیپوس را به دلیل پوستش شکار می کردند اما بعدها مورد محافظت قرار گرفت.

 



Narwhal : نهنگ دریایی قطب شمال

و در آخر، نهنگ دریایی قطب شمال از گونه والهای قطب شمال است. این حیوان به ندرت در جنوب عرض جغرافیایی اِن-70 یافت می شود. نهنگ دریایی قطب شمال یکی از دو گونه والهای سفید از خانواده مونودونتیدای ها است و احتمالاً مربوط به خانواده دلفینهای ایراوادی نیز می شود. نام انگلیسی نهنگ دریایی قطب شمال نروال از نام هلندی آن به معنای "جسد" و به دلیل رنگ آن گرفته شده است. در برخی از نقاط جهان از آن به عنوان ریم فیش نیز یاد می شود.

 

 

گردآوری : سه نسل دات کام

نظرات 12 + ارسال نظر
ریحانه سه‌شنبه 9 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:07 ق.ظ http://reihandokht.blogfa.com

سلام پری جون خوببی؟اول این که افتتاح وبلاگ جدیدت رو بهت تبریک میگم. دوم این که بهت میگم مطلب خییییییییییییییییییییلی جالب بود مخصوصا با باز شدن عکسات. واقعا جالب بود و واقعا لذت بردم. ایشالا منتظر مطالب تاپ تو وبلاگت هستم. مثل همیشه....

علی.فاطمه جمعه 12 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 08:49 ب.ظ http://love-eternal2.blogfa.com

سلام
وبلاگ جدید مبارک
امیدوارم ازین یکی راضی باشی
چون نامه ی اعمال مـرا پـیـچیدند / بردند به میزان عمل سنجیدند
بیش از همه کس گناه ما بود ولی / آن را به محبت علی بخشیدند
عید غدیر خم مبارک

سلام یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:29 ق.ظ http://2khtare-barfi.blogfa.com/

سلام عزیزم
ممنون بهم سر زدی
آره ایندفعه باز شد خیلی باهال بود مخصوصا اون ماهی بادکنکی
اگه با تبادل لینک موافقی منو با اسم(( دختر برفی)) لینک کن و بهم خبر بده
بای تا های

احمد دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 04:44 ب.ظ http://www.tarawat4s@gmail.com

سلام
ممنون که بهم سر زدی وبلاگ علمی جالبی داری موفق باشی
الهی همیشه دلتون شادو لبتون پر از خنده باشه

فرشین پنج‌شنبه 18 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:32 ق.ظ

سلام

جالب بود...

ممنون سر زدی..

انسان و طبیعت_بهار طبیعت پنج‌شنبه 18 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:26 ب.ظ http://bahare-tabiat.blogsky.com

سلام
مطالب تان جالب بود، استفاده نمودم
موفق باشید...
bahare-tabiat

http://www.maheri.8m.com

http://bahare-tabiat.blogfa.com

http://bahare-tabiat.blogsky.com

bahare_tabiat@yahoo.com

انسان وطبیعت سه‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:32 ب.ظ http://http:/bahare-tabiat.blogsky.com

سلام
خورشید را به من قرض بده، سرزمین خیالم سال‌هاست یخ بسته است.

MAMAL دوشنبه 20 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 05:59 ب.ظ http://vasisari-ict.blogsky.com

یا ابرفضر.اینا کجا بودن.بعضی هاشون انگار ناقص بدنیا اومدن.ولی خدا خیلی زیبایی خلق کرده اینا تازه اولشه.ممنونم ازتون.

ali سه‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 01:54 ب.ظ http://hamhame.ir

تو عمرم چیز به این بحالی ندیده بودم....
راستی ممنون که به من سر زدی...
وبلاگت خیلی قشنگه.البته+مطالبش
خوشحال میشم همیشه به من سر بزنی
ممنون

لحمد عاطفی فر شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 06:08 ب.ظ

عالی بووووووووووووووووووووووووود

نفس یکشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:53 ب.ظ

سلام...
خیلی جالب بود از زحمتتون متشکرم

لیدا جمعه 11 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:25 ب.ظ http://elika48.blogha.com

سلام خ جالب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد